مجموعه آراد کابل شما را به خرید بهترین محصولات سیم، کابل و فیبرنوری دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

تفاوت فیبر نوری تک حالته و چند حالته

آنچه در این مقاله می خوانید...

ویژگی فیبر نوری تک حالته یا سینگل مودویژگی های فیبر نوری چند حالته یا مالتی مودهزینه اجرای فیبر نوری تک حالته و چند حالتهپرکاربرد ترین فیبر های نوری سینگل مود و مالتی مود
فیبر نوری تک حالته و چند حالته

تفاوت فیبر نوری تک حالته و چند حالته ، موضوعی می باشد که بسیاری از کسانی که قصد فعالیت در حوزه فیبر نوری را دارند به دنبال آگاهی از آن می باشند. فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود که دارای تار های نوری نازک تر نسبت به فیبر نوری چند حالته یا مالتی مود می باشد، برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی تر استفاده می شود.

در ابتدا قصد داریم به بیان ویژگی های فیبر نوری تک حالته و چند حالته و انواع سیم مسی به صورت مجزا بپردازیم تا از این طریق بتوانید آسان تر تفاوت این دو نوع فیبر نوری پرکاربرد را دریابید.

تفاوت فیبر نوری تک حالته و چند حالته

ویژگی فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود

فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود single mode که داری هسته ای به قطر ۵ تا ۱۰ میکرون می باشد، دارای غلاف ۱۲۵ میکرون می باشد که انتقال اطلاعات در این نوع از کابل های فیبر نوری متفوات از کابل های مالتی مود یا چند حالته می باشد.

فیبر نوری تک حالته

نکته بسیار مهمی که باید در اینجا بدان اشاره نمود این است که هسته فیبر نوری تک حالته به دلیل ضخامت کمتر نسبت به فیبر نوری چند حالته دارای تضعیف کمتری نیست و این موضوع نباید مبتدیان را به اشتباه بیندازد. موضوع تضعیف در فیبر نوری به جنس هسته و مواد استفاده شده در تولید آن بستگی دارد.

تضعیف در فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود به صوررت معمول در یک سیگنا با طول موج ۸۵۰ نانومتر در حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد می باشد که در صورت استفاده از مواد مرغوب در تولید هسته این کابل های نوری، میزان تضعیف می تواند تا حد زیادی کاهش یاشد.

دلیل استفاده از برند های معتبر تولید کننده فیبر نوری در پروژه های مختلف این است که، تار نوری استفاده شده در آنها از بهترین تار های نوری موجود در جهان است که تضعیف سیگنال را در طول مسیر به شدت کاهش می دهد. لازم است برای خرید فیبر نوری از نظرات کارشناسان فنی استفاده نمایید.

فیبر نوری سینگل مود بر خلاف نوع مالتی مود این کابل برق نوری، برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی مناسب است و به همین دلیل است که از این کابل ها در پروژه های مخابراتی برای انتقال اطلاعات در شبکه های موبایل و دیتا استفاده می شود.

ویژگی های فیبر نوری چند حالته یا مالتی مود

فیبر نوری چند حالته بر خلاف نوع تک حالته دارای هسته به ضخامت ۵۰ تا ۶۲٫۵ میکرون می باشد که ضخامت هسته در مقایسه با فیبر نوری تک حالته بیشتر است، اما این موضوع مربوط به برتری این نوع کابل ها نسبت به کابل های تک حالته نمی باشد.

کاربرد فیبر نوری چند حالته برای انتقال اطلاعات در فواصل کوتاه مانند یک سازمان است و در پروژه های شبکه مانند دوربین های مدار بسته نیز از این نوع از کابل های نوری می توان استفاده نمود. [highlight color=”red”]جالب است بدانید[/highlight] که سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری مالتی مود یا چند حالته حداکثر ۱۶ گیگابایت بر ثانیه و حداقل ۴ گیگا بایت بر ثانیه است. [highlight color=”red”]با این مثال می توان به برتری کابل های فیبر نوری نسبت به کابل های مسی نیز در انتقال اطلاعات پی برد.[/highlight]

فیبر نوری چند حالته

همانگونه که در تصویر می بینید ضخامت هسته فیبر نوری چند حالته بیشتر از فیبر نوری تک حالته می باشد و این مهمترین تفاوت بین فیبر نوری تک حالته و چند حالته به شمار می رود.

[highlight color=”red”]ضخامت بیشتر هسته در فیبر های نوری مالتی مود باعث می شود که بتوان اطلاعات را با پهنای باند بیشتر انتقال داد و این موضوع یک مزیت به شمار می رود[/highlight]. [highlight color=”blue”]حال آنکه ضخامت زیاد هسته در این نوع کابل های فیبر نوری در مسافت های طولانی باعث تضعیف بیشتر می شود که این موضوع باعث شده است از این کابل های نوری در فواصل طولانی برای انتقال اطلاعات استفاده نشود. [/highlight]

فیبر نوری تک حالته به دلیل ضخامت کمتر نسبت به فیبر نوری چند حالته و با وجود پهنای باند کمتر و تضعیف کمتر در مسافت های طولانی گزینه مناسبی برای انتقال اطلاعات به شمار می رود و به همین دلیل در پروژه های مخابراتی در انتقال اطلاعات و دیتا در فواصل طولانی از این نوع فیبر های نوری استفاده می شود.

هزینه اجرای فیبر نوری تک حالته و چند حالته

بدون تردید در هر پروژه ای هزینه های اجرایی یکی از مهمترین گزینه ها برای مشتریان به شمار می رود. لذا در فیبر نوری تک حالته به دلیل قطر هسته کوچکتر برای اتصال این توع کابل های نوری احتیاج به تجهیزات پیچیده تری نسبت به کابل های چند حالته می باشد و به همین دلیل لازم است در پروژه هایی که می توان از کابل های مالتی مود استفاده نمود، از این کابل های نوری استفاده کرد. تا در صرف هزینه ها بتوان اقتصادی تر رفتار نمود.

قیمت فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود در مقایسه با فیبر نوری چند حالته یا مالتی مود پایین تر است، اما در زمینه اجرای پروژه هزینه اقتصادی اجرای پروژه های سینگل مود به مراتب بالاتر از اجرا با فیبر نوری مالتی مود می باشد.

پرکاربرد ترین فیبر های نوری سینگل مود و مالتی مود

اگر به دنبال آگاهی از انواع پرکاربرد فیبر نوری سینگل مود و مالتی مود می باشید پیشنهاد می کنیم لینک های زیر را بازدید نمایید.

  • فیبر نوری ۱۲ کر
  • فیبر نوری ۲۴ core
  • فیبر نوری ۴۸ کور
امتیاز
درحال ارسال
امتیاز شما به مطلب 4.5 (4 امتیاز)
فرهاد بازرگان زاده

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: فرهاد بازرگان زاده

راه های ارتباطی:

  شماره تماس: 09120961243
  شماره تماس: 02133911013
  شماره تماس: 02133116101
  پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

  ایمیل: aradcable@gmail.com

مجموعه آراد کابل شما را به خرید بهترین محصولات سیم، کابل و فیبرنوری دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

Call Now Buttonتماس بگیرید